• Artistic,  Drama,  Filmele lu' tata

    Haevnen si Dead Man’s Shoes

    Nu stiu de ce, de la o vreme imi vin filmele in cap numai in perechi. Filmele de fata, le-am cuplat impreuna pentru ca vorbesc despre acelasi lucru: abuz si iertare/razbunare si ceea ce le leaga: violenta. Aici se opresc punctele comune, pentru ca in rest filmele sunt cat se poate de diferite. Asta se observa de altfel si de la prima vedere: daca la Haevnen avem de-a face cu un film de aproape 2 ore si cu un generic de final ca de Hollywood de aproximativ 5 minute, domnul cu Dead Man’s Shoes nu a reusit sa umple nici macar o ora si jumatate. Dar astea evident sunt niste…

  • Sentimentalisme

    Despre dragoste, familie si convietuire

    Dragostea inseamna sa cauti sa faci bine celuilalt fara niciun motiv, doar din cauza ca-l iubesti. Dai fara sa astepti nimic inapoi inafara de dragoste. De aici vine si puterea dragostei: fara a mai contabiliza cantitatile de bine si rau primite si date, ajungi sa faci foarte mult bine si poate sa si primesti foarte mult bine. Cand vine contabilitatea dispare dragostea si apare disputa. Cand apare disputa intervine convietuirea. In mod normal convietuirea ar trebui sa se bazeze pe respectul reciproc: „ce tie nu-ti place altuia nu-i face”; libertatea ta trebuie sa mearga pana la limita libertatii mele; libertatile noastre trebuie sa fie egale; etc.  etc. Dar can convietuirea…

  • Drama,  Studii de caz cinematografice

    Little Children

    Probabil nu m-as fi obosit pana la urma sa scriu despre acest film daca nu ar fi fost un blog despre copii. Avem aici copii si in titlu, dar si in film, desi numai despre ei nu e vorba. Evident in titlu este o metafora, copiii fiind de fapt adultii care nu resusesc sa-si gaseasca drumul in viata, sau mai bine zis calea spre fericirea si implinirea personala. De fapt ramanem toata viata niste copii, orbecaind cu niste reflexe capatate in copilarie. Aici deja am supralicitat, in film nefiind dezvoltata chiar directia asta – filmul ramane la metafora facila. Este un film „in doua ape”: ar fi putut fi bun,…

  • Aproape film de-al lu' tata,  Artistic

    Polisse

    Polisse este scris si regizat de Maiwenn, sora mai mare a lui Isild le Besco si care in film joaca rolul jurnalistei. Un film despre o brigada a politiei pariziene specializata in protectia copilului, inspirat dupa propria declaratie din fapte reale. Practic, sunt o sumedenie de intamplari cu copii abuzati, intamplari care nu sunt prezentate complet sub forma unei naratiuni coerente, ci mai degraba ca crampeie din viata de zi cu a unitatii de politie. Cu siguranta o tema care cheama la „sa-i infieram cu avant proletar” si care nu putea sa lipseasca de pe un blog dedicat tatilor si copiilor. De obicei temele de genul asta sunt prea facile,…

  • Aproape film de-al lu' tata,  Artistic

    L’enfant

    Pe un blog dedicat tatilor si copiilor nu putea sa nu apara un film intitulat L’enfant. Avem de-a face aici cu un film al binecunoscutilor frati Dardenne, care dupa cum stim cu totii, fac numai filme bune pentru simplul motiv ca le fac. Evident si in acest film se remarca stilul Dardenne, un stil pseudo-minimalisto-realist. Filmul se vrea a fi o drama cutremuratoare a unui hot marunt, a prietenei lui si a copilului lor nou nascut, care se trezeste vandut de catre tatal lui. Reuseste sa fie o drama cutremuratoare? Si da si nu. L’enfant este un bun exemplu de film „in doua ape”. Stilul minimalist include prin definitie, scene…

  • Comedie,  Studii de caz cinematografice

    Casotto

    Un film absolut neinteresant, care nu merita mentionat daca nu ne-ar atrage atentia cateva amanunte. In primul rand nu avem cum sa nu remarcam ca in distributie se regasesc printre altii Catherine Deneuve, Michele Placido si Jodie Foster. Hmm… potate trebuie sa ne mai uitam o data la film; poate nu l-am vazut noi bine. Casotto se vrea un fel de comedie si cu toate astea nu am reusit sa rad. E pur si simplu pelicula irosita, o plictiseala generala. Abia daca gasesti vreo doua glumite la care sa zambesti. Poate va imaginati ca cele 3 staruri au ajuns din greseala sau poate ca erau la inceput de cariera. Ei…

  • Aditional

    Mersul

    Cu siguranta cel mai asteptat „feature” al unui copil, mersul copilului este visul oricarui parinte inca de la nasterea copilului. Nu stiu de ce se intampla asa, mai ales ca perioada in care copilul invata sa mearga este cea mai dificila pentru parinte dupa parerea mea. La primul copil parintii mai au o scuza, pentru ca nu stiu de fapt despre ce e vorba dar dupa aia… ar trebui sa stie despre ce e vorba… De aici (si dintr-o vanitate prezenta la toti parintii) probabil vin si exagerarile mai mici sau mai mari ale parintilor in ceea ce priveste invatarea mersului de catre bebelus. Din nou, la primul copil mai…

  • Artistic,  Filmele lu' tata

    Mädchen in Uniform

    Primul. Mai exista si un al doilea, cu Romy Schneider in rolul principal, pe care inca nu l-am vazut si sunt foarte curios sa vad cum au putut sa-l imbunatateasca pe cel original. Daca veti avea curiozitatea sa cautati pe oriunde despre acest film, primul lucru care va aparea este tema lezbianista. Si cu toate acestea, dupa umila mea parere filmul (cel putin in varianta originala, la care ma refer in tot acest articol) nu are nici o legatura cu lesbianismul. Intreaga actiune a filmului se petrece intr-un internat de fete si se concetreaza pe relatia dintre eleve si profesoare, ajungand la cazul particular al unei anumite eleve si a…

  • Artistic,  Studii de caz cinematografice

    Din dragoste cu cele mai bune intentii

    Un fel de upgrade la Moartea domnului Lazarescu: din nou un film din mandrul curent minimalist (aka noul val romanesc) despre spitalele din Romania; in schimb toate conditiile sunt aduse 10 ani mai tarziu, adica in zilele noastre, motiv pentru care ne dam seama ca totusi s-a mai schimbat cate ceva si prin spitalele din Romania in ultimii 10 ani. Cu toate astea filmul de fata nu e in nici un caz o copie dupa Moartea domnului Lazarescu, ba poate chiar dimpotriva: la Cristi Puiu personajul principal al filmului era de fapt sistemul sanitar, complet dezumanizat desi culmea, are ca ratiune de a fi exact omul; la filmul de fata,…

  • Sentimentalisme

    Cand trebuie sa fugi? Care sunt semnele?

    M-am intrebat de multe ori, daca as fi fost german in Germania nazista cum as fi putut sa-mi dau seama ce va urma? Cand ar fi trebuit sa fug? Care ar fi fost momentul determinant in care ar fi trebuit sa-ti dai seama ca totul se va termina urat? Ai fi avut curajul sa fugi? Pentru ca cu siguranta nu ti-ai fi dat seama cam cat de urat va urma sa fie. Bineinteles toate intrebarile astea se pot pune si in cazul unui evreu in Germania nazista, insa mi se pare mult mai interesant si mai complicat cazul unui german. Bineinteles mi-am pus aceleasi intrebari si pentru cazul unui roman…